Een weblog als middel om je organisatie een menselijk gezicht te geven #Mensvriendelijk

Weblogs bestaan inmiddels al jaren. Een weblog is een middel om op een persoonlijke manier je mening te delen met de rest van de wereld. Een paar jaar geleden waren er organisaties die het gevoel hadden dat ze “iets met een weblog moesten”. Net zoals veel organisaties dat nu hebben rondom bijvoorbeeld Twitter of Facebook. De aandacht voor weblogs leek af te nemen. Maar de laatste tijd zijn er organisaties die deze keer heel bewust, een weblog zien als een middel om hun menselijke gezicht te laten zien.

Een prachtig voorbeeld hiervan is het weblog van Outdoor merk Patagonia. Mooi ook de kreet die ik zie staan: “Weblog for the employees, friends and customers of the outdoor clothing company Patagonia”. Want medewerkers, vrienden en klanten dat is tegenwoordig niet meer te scheiden. Ik kom erachter wat de mensen bij Patagonia werkelijk belangrijk vindenen veel duidelijker dan vaak een vage missie die ik lees op sommige websites. Patagonia schuwt zelfs niet mensen op te roepen te gaan stemmen voor de komende verkiezingen. Zonder stemadvies, maar wel vanuit een verantwoordelijkheid naar de maatschappij. Natuurlijk is zo’n politiek statement niet geschikt voor elk merk, maar een organisatie die politiek belangrijk vindt, mag dat ook laten zien op een respectvolle manier. Als het bij je past, laat het dan ook zien.

Ja Patagonia laat haar menselijke gezicht zien en dat bevalt me erg goed.

Reply