De glimlach van een klant en het Ministerie van Geluk #mensvriendelijk

Ik ben in de omstandigheid dat ik veel marketingplannen te zien krijg en mag lezen. Wat me opvalt dat ik zelden iets zie staan over het begrip “plezier”. Laat staan dat ik een missie zie van een organisatie, om klanten met een glimlach de produkten of diensten van een organisatie te laten ervaren. Het land Bhutan kent een “Ministerie van Geluk“. Prachtig, zou ook perfect passen in ons land waar we flink kunnen mopperen op mensen en zaken. Bijzonder is ook dat Bhutan een begrip kent als BNG ofwel “bruto nationaal geluk”. Dat is weer eens wat anders dan “bruto nationaal produkt”. Belangrijke factor bij het vaststellen van de BNG.

De 4 pijlers van BNG zijn (bron wiki):

  • bevordering van billijke en duurzame sociaal-economische ontwikkeling,
  • behoud en bevordering van culturele waarden
  • behoud van het natuurlijke milieu
  • goed bestuur van ondernemingen

Ik pleit binnen organisaties ook voor een collega die verantwoordelijk is voor het geluk van de klanten en van de medewerkers, inclusief een BNG index. En ik ben er van overtuigd dat organisaties die hoog scoren op de BNG, ook winstgevender zijn!

Reply