Wil jij de War on Talent winnen?

Steeds meer organisaties hebben grote moeite met het werven van nieuw talent en het vasthouden van hun bestaande mensen. Er wordt zelfs gesproken over een War on Talent. Stephan Fellinger gelooft niet dat er een gebrek is aan talent, wel een gebrek aan lef aan de kant van veel organisaties.

Buitenbeentjeseconomie
Fellinger gelooft in de de opkomst van de “Buitenbeentjeseconomie”. Hij deed afgelopen jaren veel ervaring op met onconventionele talentprogramma’s. Daarbij werd hij geïnspireerd door een talentscout bij een bedrijf, die hem  letterlijk zei: “we halen mensen binnen in de organisatie die veel op ons lijken en het beetje wat ze anders zijn, dat slaan we er in een half jaar wel uit”. Dat moet en kan anders, dacht hij.

Fellinger over hoe het anders moet en kan bij RTL Z Online Seminar War for Talent:

Dagstage.nl
Recent lanceerde hij met Marco Derksen, Dagstage.nl, een startup waarbij mensen de gelegenheid krijgen een dag een snuffelstage te lopen bij een organisatie, waarbij vooral nieuwsgierigheid voorop staat.

Shake
En in 2017 lanceerden Fellinger met o.a. Dela en RTL een Young Talent programma onder de naam Shake. Shake werkt in teams met jonge talenten met compleet verschillende achtergronden. Daarnaast werken afgestudeerden samen met dropouts van school. Fellinger noemt het de opkomst van de “Buitenbeentjeseconomie”. Die ongewone mix van talenten zorgt voor nieuwe perspectieven, voor een andere chemie. Dit als antwoord op hoe organisaties nu vaak met traineeships omgaan: talenten binnen halen die veel op hen lijken, om daarna het weinige wat ze anders zijn, er in een half jaar uit te slaan.

Ervaringen delen
Die ervaringen deelt Fellinger graag. In zijn presentaties vertelt hij vanuit zijn praktische ervaringen met Shake, hoe je jonge talenten aan je verbindt en ze samen met ervaren mensen, een belangrijke rol geeft bij de digitale transformatie van je organisatie. Wil je geen powerpoint-presentatie, ben je op zoek naar een ander verhaal? Lees hoe Fellinger nu ook met objecten presenteert en voortdurend op zoek is naar nieuwe manieren om verhalen te vertellen en te delen.

Achtergrond Stephan Fellinger
Stephan Fellinger is de eerste winnaar van de verkiezing “Online Mediaman van het jaar”. Ook kreeg eerder een Coq d’Honneur uitgereikt voor zijn verdienste in het marketingvak.  Sinds 1995 (!)  is hij gespecialiseerd op het gebied van digitaal, marketing, communicatie en mentaliteitsveranderingen die nodig zijn binnen organisaties in digitale transformatie. Hij is oprichter van Blogo Media, Nederlands eerste (2005) webloguitgeverij. Verder was hij begin 2000 mede-oprichter van Stichting SpinAwards. Dé prijzen in Nederland om digitaal denken en doen te stimuleren. Daarbij stond hij ook aan de wieg van het Young Talent programma Shake, waarbij het toptalenten op het gebied van creativiteit en technologie scout en helpt bij hun verdere ontwikkeling. Stephan is jurylid voor de Shopping Awards en juryvoorzitter van de Cultuurmarketing Awards. Verder is hij lid van Wine Advisory Board van het Franse Wijnhuis/producent Villebois. Ook is hij lid van de adviesraad van creatief designbureau Einfach. Zijn ogen gaan twinkelen van de natuur in Oost Afrika, ook omdat hij gefascineerd is door sociale gedrag van dieren in vergelijking met mensen.

(Foto Bas Boerman)